Mindfulness

Att vara medvetet närvarande och grundad i sin kropp är viktig för att undvika negativ stress. Inom mindfulness används verktyg som hjälper oss att vara mer fokuserade och närvarande som medveten andning, meditation, kroppsmedvetenhet. Mindfulness hjälper oss också med återhämtningen som är så viktig för oss för att undvika att fastna i ständig stress.
Kroppens självläkande krafter aktiveras och immunförsvaret stärks. Att vara icke dömande dvs ha positiva tankar om oss själva och vår omgivning främjar hälsan och stärker vår självkänsla. Att använda verktygen i Mindfulness hjälper också att lindra smärta i kroppen.

Utveckling av Mindfulness
Thich Nhat Hanh, en vietnamesisk munk i landsflykt, professor Marsha Lineham och Jon Kabat-Zinn har spelat en betydande roll i utvecklingen av mindfulnessterapi. Träning i mindfulness anses leda till positiva hjärnförändringar.

Kurs i Mindfulness
Många av oss vill kunna hantera stressade situationer och att leva i vardagen med lugn, harmoni och vara fokuserade på det vi gör. Slippa att känna oss splittrade och frustrerade. Mindfulness hjälper oss hur vi kan förhålla oss i situationer. Här är några viktiga och bra övningar i Mindfulness som vi går igenom:
Kroppsmedvetenhet - kroppsskanning
Olika andningsövningar
Avslappningsövningar, meditation.
SOAS - Stanna upp, Observera, Acceptera, Släppa 
Förstå skillnaden med vår medvetna och automatiska tankar
Mjuka yoga rörelser 
Lite teori och grundläggande tankar om Mindfulness
Kursen är upplagd vid 5 tillfällen á 2,5 timmar

Andas medvetet...